Onze eerste Ierse ZONdag - Reisverslag uit Cookstown, Ierland van Lex en Lia Warmerdam - WaarBenJij.nu Onze eerste Ierse ZONdag - Reisverslag uit Cookstown, Ierland van Lex en Lia Warmerdam - WaarBenJij.nu

Onze eerste Ierse ZONdag

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex en Lia

24 Juli 2011 | Ierland, Cookstown

Om zeven uur staan we op. We willen vroeg op pad. Na het ontbijt stappen we rond acht uur op de fiets. De eerste kilometers komen ons nu bekend voor, want ze voeren ons naar het centrum van Belfast. Dat hebben we gisteren uitgebreid verkend. Bij Central Station start onze Ierland-route. Direct na het station gaan we over het fietspad langs de Lagan op weg naar onze bestemming van de dag: Cookstown. Volgens de plannen wordt het een tocht van ongeveer 100 kilometer. Na nog geen uur wordt het tijd om de lange broeken op te bergen in de tassen. Dat doen we op een plek waar we ook een kop koffie drinken in het ochtendzonnetje. We komen veel joggers en fietsers tegen langs het fietspad. Ongemerkt ligt Belfast in no-time een stuk achter ons. We komen de eerste golfbaan tegen. Ziet er spannend en uitdagend uit, doch we hebben er vandaag geen tijd voor. Een paar kilometer verder gaan we links af, maken een vreemde bocht onder de weg door en gaan door. Niet veel verder zien we weer een golfbaan. We zeggen nog tegen elkaar dat elk gehucht zo ongeveer zijn eigen baan heeft. Opeens valt het me op dat ik die jogger van zojuist ook al heb gezien. We fietsen door al dat gedraai een paar kilometer verderop toch niet terug...? Ja hoor, we zijn bezig terug te fietsen naar Belfast. Gauw weer omgedraaid. Op het punt waar we de vreemde bocht maakten, komen we twee fietsters tegen. Voor de zekerheid toch maar gevraagd. Eenmaal in de goede richting schiet het toch weer lekker op. De zon schijnt volop. We komen aan het einde van het fietspad. In de verte zien we al een hotel liggen. Hier hebben ze vast koffie. Inderdaad. We laten het ons weer goed smaken. Daarna op weg naar Portatown, de eerstvolgende grotere plaats. Het fietspad langs de rivier heeft plaatsgemaakt voor een fietsroute door de heuvels. We slingeren continue over Motorway 1 heen. Rond half twee bereiken we Portatown. De plaatselijke Italiaan serveert twee mooie pizza´s en sparkling water. We laten het ons goed smaken. Na de espresso hervatten we onze tocht. We moeten een klein stukje terug naar onze route. We denken dat we goed zitten, doch dat is schone schijn. We zijn behoorlijk van de route afgedwaald. We vragen passerende automobilisten (allemaal behulpzaam) de weg. Na veel gedraai komen we uiteindelijk toch weer op de route. Het blijft verder opletten geblazen, want een bordje is zo gemist. We fietsen aan de hand van een boekje van Paul Benjaminse. Paul op zijn beurt maakt weer gebruik van bewegwijzerde routes. Het is al zeven uur wanneer we inchecken in the Belfast House. Het inchecken stelt niet veel voor. The Belfast House is een pub met bed-and-breakfast. De fietsen worden tussen het lege fust opgeborgen. Zelf nemen we ook een Guiness. Daarna frissen we ons op en gaan we op zoek naar een leuk restaurant. We strijken neer bij Royal Hotel, waar de keuken wel royaal is (porties), doch niet voortreffelijk (kwaliteit). Terug in onze pub, nemen we nog een Bushmill en gaan dan lekker slapen. Uiteindelijk hebben we ruim 123 kilometers afgelegd.

• 26 Juli 2011 - 11:55

Ton Van Setten:

Lex lia, mooie verhalen allemaal en ja met twee keer langs de zelfde golfbaan rijden kom je wel aan de vele kilometers ( of miles)

Veel plezier ton
Lex en Lia

Met deze site willen we onze familie en vrienden op de hoogte houden van onze belevenissen onderweg. We wensen elke bezoeker/-ster veel leesplezier !!!!

Actief sinds 05 Maart 2009