Vriendelijkheid ten top - Reisverslag uit Ennis, Ierland van Lex en Lia Warmerdam - WaarBenJij.nu Vriendelijkheid ten top - Reisverslag uit Ennis, Ierland van Lex en Lia Warmerdam - WaarBenJij.nu

Vriendelijkheid ten top

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex en Lia

01 Augustus 2011 | Ierland, Ennis

Vanochtend waren we er vroeg bij. Om half negen werd het ontbijt geserveerd. Voor dat het zover was, hadden we onze fietsen in gereedheid gebracht. Daarna lieten we het ons goed smaken en kregen we nog wat laatste tips mee van de B&B-eigenaar. We fietsen de eerste tien kilometer langs de Bay van Galway, op weg naar Black Head, een rots die vanuit de Burren naar de Atlantische Oceaan wijst. Het weer is prima, we passeren dan ook al rap dit punt. Ons volgende doel zijn de Cliffs of Moher. Heuse cliffs van wel 200 meter hoog. Onderweg pakken we ons eerste kopje koffie. Dan volgt een lange doch lekkere klim. Niet dat korte en steile werk, nee een echte klim van een paar kilometer met een geleidelijke stijging. Dat lijkt pittig, doch je komt in een soepele cadans terecht. Op de top fietsen we richting de cliffs. Het is echt indrukwekkend. De afdaling die volgt is een makkie. We komen terecht in Laniche, een wat mondainere plek. Nog voor we daar zijn fietsen we langs een golfclub. Tijd voor de lunch. Een uur later stappen we weer op. De tomatensoep en de wrap-met-kip waren wederom goed aan ons besteed. We vervolgen onze weg naar Ennimyston. Daar komen we voor een dilemma. Het is twee uur in de middag. Zoeken we een overnachtingsplek of gaan we door in de wetenschap dat er de komende 35 kilometer geen winkel, geen kroeg, kortom niks is. We besluiten het laatste te doen en gaan verder. Alles loopt prima tot na een kilometer of 20. Lia haar voorband wordt langzaam zachter. Ik pomp 'm op en hoor dat er een gaatje in zit. Op de verlaten weg vinden we een huis. De man des huizes heeft een bak water. Met vijf minuten is de band gerepareerd. Edoch, bij het oppompen begeeft de fietspomp het. Maar is er dan een fietspomp bij de hand. Op de plek waar we zijn in ieder geval niet. Dan een paar huizen verder misschien (is wel een halve kilometer verderop...)? Ook daar niet. Er stopt een mevrouw en ze vraagt of we hulp nodig hebben. We hebben geen hulp nodig, wel een fietspomp. Die heeft ze niet bij haar. Wel weet ze dat verderop bij "de winkel" er een fietspomp is. Iedereen heeft een fiets en 1 iemand heeft de pomp (de winkel). Lia haar fiets wordt gedemonteerd en in de auto geladen. Lia neemt mijn fiets en ik ga met de vrouw naar de winkel, een kilometer of vijf verderop. Lia fietst ons achterna. Bij de winkel blijkt de pomp het wel te doen, doch niet te passen. Gelukkig had de vrouw van de winkelier net een nieuwe mountainbike. Haar pomp bracht redding. Inmiddels probeerde Lia mij te bereiken. Vier oproepen van haar gemist. Lia vervolgens Arjan bellen om te zien of zij sowieso bereik had. Ondertussen had ik ook contact met haar en troffen we elkaar bij de winkel. De vrouw had intussen voor een B&B gezorgd. Een kilometer of tien verderop. Hier werden we wederom vriendelijk ontvangen. Het plaatselijke restaurant was, in verband met Bank Holiday, gesloten. We werden keurig naar het centrum van Ennis gebracht, waar we zojuist in de pub prima hebben gegeten.
Kortom, vandaag zijn we overladen met vriendelijke Ieren. Een bevestiging eigenlijk van de eerdere dagen op dit schitterende eiland.

• 01 Augustus 2011 - 20:48

Arjan:

Hoi Lex en Lia

Goed te horen dat alles goed gaat.

Misschien moeten jullie bij de volgende tocht
    eens denken aan full rubber banden dat scheelt
    een hoop kopzorgen.

Maak er nog een fijne tijd van en geniet
    ervan.

Groetjes Arjan

• 02 Augustus 2011 - 05:15

Steph:

Hi Lex en Lia!

Wat een verhaal weer!! Haha gelukkig allemaal goed gekomen!
    Hier alles goed! Ben onderweg naar Brussel! En het is hier super lekker weer!

Veel plz weer vandaag!

Liefs Steph

• 02 Augustus 2011 - 18:18

Jan Warmerdam:

fijn dat er zoveel goede Ieren jullie pad kruist,maar het doet je wel wat maar wij helpen hier ook mensen hoor.De schilder is maandag middag begonnen verder gaat alles naar wens hoor
    goede reis moeder cor en vader jan

• 02 Augustus 2011 - 19:40

Marga Van Setten:

Wat zijn jullie toch dapper,
    heerlijk om elke dag de verhalen te
    lezen, jullie hebben heel wat
    plakervaringen opgedaan. Hoeveel
    kilometer hebben jullie al in de benen?
    Veel fietsplezier nog.

Ton en Marga

• 03 Augustus 2011 - 17:10

Martin & Jeanet:

Als jullie nog plakspullen of een pomp nodig hebben.... We zijn niet ver weg. Vandaag 2e dag in Tralee. Vandaag Dingle gedaan ( met bus).

Veel plezier, goed weer, geen lekke banden en in ieder geval tot op de boot of eerder.

Groeten, Martin en Jeanet.

Ps ook Guinness is onze beste vriend in Ierland

• 03 Augustus 2011 - 20:25

Kees & Ria:

Hey sportievelingen, hoorde van Theo dat jullie nu in Ierland aan het fietsen zijn en dat jullie via waarbenjij.nu te volgen zijn, dus net even jullie verslagen tot heden zitten lezen en de foto's bekeken. Wat is dit een prachtig land, dat moeten wij toch ook maar eens bezoeken (misschien op de tandem als ik Ria mee krijg). Veel plezier nog, veilige kilometers en heel weinig lekke banden gewenst.
Lex en Lia

Met deze site willen we onze familie en vrienden op de hoogte houden van onze belevenissen onderweg. We wensen elke bezoeker/-ster veel leesplezier !!!!

Actief sinds 05 Maart 2009