Lang en zwaar - Reisverslag uit Tralee, Ierland van Lex en Lia Warmerdam - WaarBenJij.nu Lang en zwaar - Reisverslag uit Tralee, Ierland van Lex en Lia Warmerdam - WaarBenJij.nu

Lang en zwaar

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex en Lia

02 Augustus 2011 | Ierland, Tralee

Vanochtend gaan we eerst op zoek naar een pomp. De taxichauffeur heeft ons op een winkel van Sinkel gewezen in Ennis. Inderdaad, een fonkelnieuwe pomp krijgt een nieuwe eigenaar. Achter de winkel zit ook de fietsenmaker. Die pompt alle banden nog eens op en dan kunnen we door. Eerst zo'n 50 km naar de ferry over de Shannon. De weg is rustig, mooi, en heuvelachtig. Rond half twee bereiken we het pont. Even op adem komen tijdens de overtocht. Daarna besluiten we het niet te laat te maken vandaag. Ballybun is het doel. Ondertussen nemen we nog een lange pauze in de weilanden. Plaats genoeg.
Vlakbij Ballybun merken we dat we "nog maar" 20 km van Tralee af zitten. We gaan alsnog voor Tralee. Dit worden pittige kilometers. Vlak voor de afdaling naar deze behoorlijke stad krijgt Lia een lekke band. De pomp brengt tijdelijk een oplossing. In de stad overnachten we bij het Grand Hotel.
We zijn nu al dagen achtereen aan het fietsen. Onze lijven hebben rust nodig.
Morgen laten we ons verplaatsen naar Cork.

• 03 Augustus 2011 - 20:44

Arjan:

Beste Lex en lia

Het zit jullie niet echt mee met de banden
    Ik heb nog een paar dingen op een rijtje gezet
    Voor het geval jullie het vergeten zijn.

Hoe krijg ik nooit meer een lekke band

Tijdshoeveelheid 30 minuten Moeilijkheidsgraad: goed te doen

Een lekke band komt altijd ongelegen. Net op het moment dat je haast hebt, of op die ene dag dat de fietsenmaker gesloten is. Echt handig is een lekke band dus nooit. Wél handig is het om te weten hoe je nooit meer een lekke band krijgt!

Benodigdheden
    Azijn
    Doekje
    Siliconenkit
    Goede binnenband
    Stappen
    Kies de juiste binnenband
    De binnenband is één van de belangrijkste onderdelen van je fiets. Als je buitenband kapot is, maar je binnenband niet, kun je in principe nog gewoon rijden. Kies daarom voor een antilekband of een latex binnenband. Een antilekband is voorzien van een speciaal laagje dat scherpe stukjes weer naar buiten duwt. Een latex band werkt bijna hetzelfde; de latex vormt zich om de stukjes heen en scheurt niet.
    Controleer je buitenbanden op slijtage
    Hoe sterk je binnenband ook is; met een kapotte buitenband loop je veel meer risico een lekke band te krijgen. Controleer daarom ook regelmatig je buitenband op slijtage, bijvoorbeeld in de vorm van scheurtjes. Deze scheurtjes kunnen onder andere ontstaan door hard remmen, warm weer, ouderdom of slecht opgepompte banden.
    Pomp je banden goed op
    Pomp je banden altijd goed op. Als je band niet goed opgepompt is, buigt deze sneller door en kunnen er - met name aan de zijkant - scheurtjes ontstaan. Dit voorkom je door je banden goed op te pompen.
    Rijd niet door de berm
    In de meeste gevallen wordt een lekke band veroorzaakt door een scherp stukje dat door de band heen prikt, denk bijvoorbeeld aan een glasscherf of een spijkertje. Dit soort troepjes vind je onderweg meestal in de berm of aan de kant van de weg. Houd daarom gepaste afstand van de rand van de weg en let goed op waar je fietst. Een lekke band helemaal voorkomen kan bijna niet, dus zoek het gevaar vooral niet op!
    Houd je banden schoon
    Fietsbanden kunnen wel tegen een stootje. Het gaat pas mis op het moment dat er regelmatig druk wordt uitgeoefend op eenzelfde punt. Bijvoorbeeld als je blijft doorfietsen met een scherp stukje in of op je band. Maak daarom regelmatig je banden schoon. Je kunt ze schoon vegen met een doekje. Controleer je band tijdens het schoonmaken ook op scherpe stukjes. Als je de band vervolgens insmeert met azijn, blijven viezigheid en scherpe stukjes minder goed op je band zitten.
    Rijd voorzichtig!
    Met regelmatig onderhoud en het juiste materiaal ben je er nog niet. Om jezelf het ongemak van een lekke band te besparen, kun je het beste ook gewoon voorzichtig rijden. Rijd niet met volle vaart stoepjes op, probeer het abrupt remmen zoveel mogelijk te beperken en gebruik je fiets niet om mee te slippen. Zo geniet je het langst van je banden!
    Do's
    Controleer je banden regelmatig op scheurtjes of scherpe stukjes
    Kies voor een goede binnenband
    Pomp je banden regelmatig op
    Smeer je banden regelmatig in met azijn
    Controleer ook de zijkanten van je banden goed
    Don'ts
    Rijd niet door met een lekke band; je kunt dan je velg beschadigen
    Denk niet dat je met een antilekband gered bent; ook dan moet je je banden gewoon regelmatig blijven controleren
    Rijd niet zomaar tegen stoepjes op

Mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het graag

Nog veel plezier

Groet Arjan
Lex en Lia

Met deze site willen we onze familie en vrienden op de hoogte houden van onze belevenissen onderweg. We wensen elke bezoeker/-ster veel leesplezier !!!!

Actief sinds 05 Maart 2009