Een warme (hete) zondag in Toscane - Reisverslag uit Empoli, Italië van Lex en Lia Warmerdam - WaarBenJij.nu Een warme (hete) zondag in Toscane - Reisverslag uit Empoli, Italië van Lex en Lia Warmerdam - WaarBenJij.nu

Een warme (hete) zondag in Toscane

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex en Lia

14 Juni 2009 | Italië, Empoli

Eerst nog even terug naar gisteravond. Nadat we ons internet-thuiswerk hebben gedaan, wandelen we richting een trattoria die we eerder al opgemerkt hebben. We blijken er toch een fijne neus voor te hebben..... De tafels buiten zijn allemaal bezet. Binnen is er nog niemand. We zijn de eerste gasten, maar dat duurt niet lang. In een mum van tijd zijn er ook binnen tal van gasten. We nemen een eenvoudig voorgerecht en samen een Bitecca Fiorentine (een heerlijke Toscaanse biefstuk van ongeveer een kilo). Met wat sla, wat brood, wat wijn is dat helemaal geen straf. Als we wat beter om ons heen kijken, zien we dat Michelin dit restaurant een behoorlijk aantal jaren geleden ook al ontdekt heeft.

Vanochtend doen we het, zoals eigenlijk altijd op zondag, kalm aan. Rustig ontbijten, op ons gemak Pistoia uit. Het is even zoeken geblazen, doch ook nu weer is er een vriendelijke jongeman die ons met zijn scooter begeleid tot aan de weg richting Empoli, ons doel van vandaag. Het begin is nog niet zo spectaculair. Dat verandert na een kilometer of vier. We beginnen aan een klim die geen einde lijkt te hebben. Er is nauwelijks wind en de thermometers onderweg geven temperaturen aan tussen 42° en 46°. Zelfs als deze meters niet zo nauwkeurig zijn, vind ik het behoorlijk warm. Het is maar goed dat we net voor de klim nog zo'n 4,5 liter koud water hebben gekocht.
Op de top doen we weer een kop koffie en dan dalen we af naar Vinci. Dit is het geboortedorp van Leonardo da Vinci. We kijken er wat rond en schieten een paar plaatjes. Dan dalen we verder af naar Empoli. We willen naar een agriturismo. Na wat zoekwerk komen we er aan. Het ligt nogal uit de buurt van Empoli en dat lijkt ons niet handig met het oog op morgen (met de trein naar Florence). We keren terug naar Empoli en vinden tegenover het station een hotel (met airco !!!!!!!). Na alle gebruikelijke taferelen gaan we de stad in. We scoren eerst een heerlijke gelati aan de overkant. Dan wandelen we nog even verder. We komen midden in een processie terecht. Snel terug naar het hotel om fototoestel te halen. We schieten wat plaatjes en verbazen ons over zoveel devotie.
Aan de overkant van straat strijken we neer voor ons aperitief. Niet veel later vragen de (wat oudere) dames aan de tafel naast ons of we wat apertivo-hapjes van hen willen. Nou, dat is best een goed idee. Tegelijkertijd raken we in gesprek. Ze verbazen zich erover dat we vanuit Nederland naar Empoli zijn gefietst. Niet veel later krijgen we een uitnodiging om vanavond, om 23.30 uur lokale tijd, het jaarlijkse vuurwerk van Empoli, bij een van hen op het terras te komen kijken. We noteren hun adres, doch na onze heerlijke maaltijd bij een trattoria hebben we niet zo veel puf meer om vuurwerk te kijken. Vanuit onze hotelkamer horen we nog wat knallen en ploffen en we vinden het voor vandaag eigenlijk wel weer mooi zo. Een samenvatting van deze dag: heet.

• 15 Juni 2009 - 13:59

Ton En Marga.:

gewoon lekker vakantie en genieten ipv het grensverleggende fietsen is wel fijn zo te lezen.

jullie italiaans wordt steeds beter of is het handen en voeten...

• 15 Juni 2009 - 14:06

Fons En Ada :

"Processie", terug in de tijd voor Fons!
    Zondag goed besteed zo te lezen, wij hebben het vernieuwde langervelderslag gechecked, weining italianen, maar wel leuk geworden, gaan we bakkie doen met elkaar als jullie terug zijn!

• 15 Juni 2009 - 14:39

Jan & Joke:

Ik heb wat leeswerk in moeten halen (was een aantal dagen in HKG). Ben er dan ook even goed voor gaan zitten. Erg leuk om te lezen, al die verschillende ervaringen met mensen die jullie ontmoeten.En wat een prestatie om z'n eind te fietsen, Gr. Joke

• 15 Juni 2009 - 16:13

Hans Van Der Weide:

hoi lex en lia,

gaan jullie niet wat snel? nog een paar dagen doorfietsen en je zit in rome, of fietsen jullie ook weer terug.

en tellen jullie ook de taartjes en andere suikerwaar? alleen al daarom lijkt me zo'n fietstocht een mooie ervaring, al die restaurantjes met lekkers, veel plezier de komende dagen,

groet,

hans van der weide

• 15 Juni 2009 - 20:04

Michel En Anita:

He fietsende Rome-gangers,

Wel even puffen geblazen dus op de fiets met die mediterrane temperatuur. (Wel zalig overigens voor op een terras met een heerlijk, helder koud biertje). Over zalig gesproken.....dat zo'n dorp helemaal voor jullie (vreemdelingen uit NL) een processie organiseert voor een behouden aankomst in Rome. Dan tel je echt mee! Hierdoor raken jullie wel alvast in de stemming als je straks bij de paus op audiëntie gaat. Maar wat is je dank voor deze grote lofuiting? Met een hongerige blik bij een stel oudere vrouwen de aperitivo's van het bord kijken. Oefff. Als ik telkens jullie verslag lees loopt het water mij uit de mond en ik zie de tafels vol met italiaanse lekkernijen al voor mij staan. Succes de komende dagen en veel plezier in La Bella Firenze.

Ciao

Michel en Anita

• 16 Juni 2009 - 10:40

Marcel En Betty:

Hallo Lex en Lia,

Fantastisch zoals jullie deze prestatie leveren. Geniet van de prachtige landschappen en plaatsen die je onderweg tegen komt. Wij stappen volgende week ook weer op de fiets in Belgie, maar doen het dan wel wat rustiger aan.
    Op de pedalen en veel plezier.

Groetjes Marcel en Betty
Lex en Lia

Met deze site willen we onze familie en vrienden op de hoogte houden van onze belevenissen onderweg. We wensen elke bezoeker/-ster veel leesplezier !!!!

Actief sinds 05 Maart 2009